Як перевірити компресію двигуна

Робота двигуна є основною рушійною силою будь-якого транспортного засобу. Потужність силової установки обумовлюється певним процесом, що зветься компресією. Він впливає на легкість запуску та якість згоряння пального.

Кожен водій повинен знати, що таке компресія. Утворення механічної енергії з теплової відбувається внаслідок згоряння паливно-повітряної суміші, однак для максимальної ефективності необхідний певний тиск у циліндрах мотора. Саме цей тиск і зветься компресією двигуна. Чим вона вища, тим більшу потужність має мотор.

Якою має бути компресія двигуна

Вимоги до потужності та функцій різних автомобілів та агрегатів значно розрізняються, тому єдиного показника для всіх не існує. Ба більш, на компресію впливає тип двигуна та пального.

Двигуни на бензині

Нормальний показник компресії в цьому випадку становить 12–14 бар, для деяких сучасних агрегатів його встановлюють на рівні до 16 бар. Важливо, щоб різниця між стисканням паливно-повітряної суміші у різних циліндрах одного мотора не перевищувала 1 бар.

Дизельні силові установки

Сучасні агрегати в нормі мають показник 25 бар, у старих моделях можуть зустрічатися показники 28–32 бар. Більш просунуті моделі авто, наприклад, з двигунами Common Rail, які за рахунок загальної рампи рівномірно розподіляють пальне та подають на форсунки з високим стабільним тиском, можуть потребувати для запуску мінімального показника компресії в 16 бар.

Загальною вимогою є мінімальна різниця компресії між циліндрами в одному двигуні, яка не повинна перевищувати показника в 10 %. Якщо цей параметр падає, можна говорити не лише про зниження потужності автомобіля та збільшення витрат паливно-мастильних матеріалів, а й про серйозні проблеми механічного характеру.

У разі виникнення таких проблем варто звернутися до спеціалістів. Офіційний дилер «RENAULT Арма Моторс Київ» здійснює технічне обслуговування RENAULT із використанням найсучаснішого обладнання та якісних компонентів. Здійснити запис на сервіс можна онлайн.

Причини зниження компресії у двигуні внутрішнього згоряння

Силовий агрегат, як і будь-яка деталь, під час експлуатації зазнає механічних пошкоджень та зношується. Внаслідок цього виникають різноманітні проблеми, які потребують корекції. Серед основних причин зниження компресії можна виділити декілька найважливіших:

Причина Особливості
Механічне зношування деталей циліндро-поршневої групи Поршневі кільця можуть втрачати еластичність внаслідок тривалої експлуатації
Відсутність герметичності клапанів Відкладання нагару на сідлах і стрижнях перешкоджає щільному приляганню клапанів. Внаслідок тривалої роботи на високих температурах вони можуть прогорати, внаслідок чого формується неправильний зазор, який зменшує герметичність системи
Пошкодження прокладки ГБЦ Призводить до небажаного витоку компресії між циліндрами, в охолоджувальну систему або систему подачі мастила
Механічні пошкодження головки блока циліндрів або інших їхніх компонентів Виникають внаслідок тривалої роботи на високих температурах та через надмірні навантаження
Використання неякісних витратних матеріалів Низька якість паливно-мастильних матеріалів, змінних фільтрів та прокладок

Своєчасне ТО автомобіля, заміна витратних матеріалів, ремонт або заміна пошкоджених деталей, а також контроль стану технічних рідин дозволяють уникнути серйозних поломок.

Як перевірити компресію та визначити проблему

Під час огляду в автосервісі майстер зможе точно визначити поломку та запропонувати оптимальні рішення для кожної ситуації. Проте й для самостійної діагностики варто знати, як перевірити компресію двигуна. Попередньо потрібно переконатися, що акумулятор авто повністю заряджений.

Першочергово вам знадобиться компресометр, за показниками якого оцінюватиметься рівень тиску в циліндрах. Розглянемо, як виміряти компресію в циліндрах двигуна:

  1. Прогрійте мотор до робочої температури (близько 80–90 °C). Це забезпечить правильні теплові зазори деталей. Вимкніть запалювання та зніміть усі свічки розжарювання.
  2. Відключіть паливну помпу або живлення форсунок, щоб у циліндри не подавалося пальне.
  3. Установіть наконечник компресометра у свічковий отвір першого циліндра.
  4. Попросіть помічника крутити стартером протягом 5–10 секунд, поки стрілка на приладі не перестане зростати.
  5. Зафіксуйте показання та повторіть процедуру для кожного з циліндрів.

Якщо різниця між компресією в різних циліндрах становить більше ніж 10 % або цей показник значно нижчий за норму, вказану в технічній документації до автомобіля, можна говорити про зношення або механічні пошкодження компонентів двигуна. Для усунення проблеми потрібно негайно звернутися в автосервіс.

Сучасні методи діагностики: електронні системи та датчики

Сьогодні багато сучасних автомобілів оснащені розвиненою електронною системою діагностики. Ці системи постійно моніторять роботу двигуна за допомогою різноманітних датчиків. Наприклад, датчик тиску в мастильній системі або датчик положення колінчастого вала можуть опосередковано вказувати на проблеми, що впливають на компресію двигуна.

Однак важливо розуміти, що електронні системи не замінюють фізичну перевірку. Вони можуть вказати на наявність несправності (наприклад, загорянням індикатора check engine), але для точної локалізації проблеми все одно знадобиться механічна перевірка компресії. Комбінований підхід, коли дані електронної діагностики підтверджуються фізичними вимірами, є найточнішим.

Як усунути проблему падіння компресії в циліндрах 

Ця проблема є наслідком різноманітних пошкоджень та зношення деталей, тому першочергово потрібно усунути причину. До основних способів того, як підняти компресію двигуна, належать:

  1. Заправка спеціальних присадок. Це найпростіший і найдешевший спосіб, який може допомогти у разі незначного зносу поршневих кілець. Присадка тимчасово збільшує щільність кілець, але ненадовго.
  2. Регулювання теплових зазорів клапанів. Якщо причина в клапанах, їхнє регулювання може повністю розв'язати проблему.
  3. Заміна поршневих кілець. Ця процедура вимагає розбирання двигуна (капітального ремонту) і є найбільш трудомісткою та дорогою.
  4. Притирання клапанів. Допомагає у випадках їхньої неповної герметичності.
  5. Заміна прокладки головки блоку циліндрів (ГБЦ), якщо компресія йде у сусідній циліндр або в систему охолодження.

Якщо ж ви задумуєтесь про новий автомобіль, зверніть увагу на модельний ряд RENAULT. Французький виробник пропонує моделі для міста, як-от TALIANT, або місткі кросовери для подорожей, такі як KARDIAN.